MİTOLOJİ'NİN DOĞUŞU ANLAMI VE ETKİLERİ
Eski Yunan dilinde söz kavramını veren 3 kelime vardır; mitos epos ve logos.
Mitos söylenen ya da duyulan sözdür masal öykü veya efsane anlamına gelir.Ancak insanlar gördüklerini duyduklarını anlatırken kendilerinden de pek çok şey eklediklerinden mitoslara pek güven olmaz. Bu nedenle tarihçi Herodot mitosa tarihi değeri olmayan güvenilmez söylenti demektedir. Platon'da mitosu gerçekle ilişkisiz uydurma boş ve gülünç bir masal diye tanımlar.
Epos mitostan daha değişik bir anlam taşır. Belli bir düzen ve ölçüye göre söylenen okunan sözdür ve insana tanrı armağanı olarak görülmüştür. Epos şiir destan ve ezgi anlamına gelmiş ozan ve edebiyatçıların dilinde insanları büyülemiştir. Eskiçağlardan bugüne epik ya da epope olarak tüm Batı dillerine yerleşmiştir.
Mitosla epos arasında başlangıçtan itibaren bir yakınlık vardır; Mitos eposun içeriğidir ve çekirdeğini oluşturur. Epos ise mitosu biçimlendirir. Böylece epos mitosun aldığı ölçülü süslü ve dengeli biçim olarak karşımıza çıkar ve epos ne kadar güzel ve başarılıysa mitos o kadar etkileyici olur.
Logos ise epos ve mitostan bütünüyle farklıdır. Logos gerçeğin insan sözüyle dile gelmesidir. Logos insanda düşünce doğada kanundur. Her yerde ve her şeyde vardır.Ortaklaşa ve tanrısaldır.Düşünürün asıl görevi logosu bulmak ve sözle dile getirmektir. Logosla açılan bu yol doğruca bilime ulaşmıştır.Logos ya da loji (logia) bugün herhangi bir bilim dalını belirtmek için kullanılan ek olmuştur (Arkeoloji (eski bilimi) Jinekoloji (kadın bilimi) gibi).
Mitosla epos uyumlu bir şekilde birleştikleri halde logos ile aralarında gittikçe kesinleşen bir karşıtlık bulunmaktadır. Antikçağ bilginleri insanı ve evreni anlatırken mitosun uydurduğu eposun dile getirdiği tanrı masallarını zararlı bulurlar. Fakat yine epos (epik) türden yararlanmışlardır. Platon bile Homeros'u tanrılarla ilgili yalan uydurmakla suçlarken kendisi de tanrılar katındaki gerçeği açıklarken doğaüstü kanıtlara yönelir ve bir mitos uydurur. Aslında bu İlkçağ insanının yazgısıdır ve mitostan ayrı düşünemez